מהפיכת האנרגיות המתחדשות
alt

מהפיכת האנרגיות המתחדשות

מהפכה ירוקה בשוק האנרגיה העולמי

הביקוש לחשמל בעולם עולה וצפוי לצמוח ביותר מ- 60% בעשורים הקרובים. כדי לספק את הצורך הגובר בחשמל, יכולת הייצור בעולם צפויה לגדול בכמעט 300% ובהשקעה של כ-10.1 טריליון דולר עד 2050.
כיום דלקים פוסיליים, מזהמים, אחראיים על כשני שליש מייצור החשמל בעולם, אך בשלושים שנים הקרובות המצב צפוי להתהפך. למען עתיד בר קיימא, שמירה על איכות הסביבה והקטנת התלות בדלקים מזהמים תמהיל האנרגיה משתנה, מדינות רבות בעולם צועדות אל עבר עתיד של מקורות אנרגיה מתחדשות ונקיות, בראשן אנרגיה סולארית ורוח.

אנרגיה סולארית

כיום, טכנולוגיות סולאריות, לצד טורבינות רוח, הן בין הפתרונות המשתלמים ביותר מבין מקורות האנרגיה החדשות. כיום נוכח עלויות הפיתוח וההקמה הנמוכות ייצור חשמל באמצעות הסולאר הוא אמצעי הייצור הזול ביותר. לפיכך השימוש באנרגיה סולארית לייצור חשמל צפוי לצמוח מ-2% כיום לכ-22% בהשקעה של כ-4 טריליון דולר ב-2050.

אנרגיה חדשה בישראל

בישראל, שוק האנרגיות המתחדשות נמצא בחיתוליו, אך הוא נמצא בעיצומה של מהפיכה מואצת והוא צפוי להכפיל את עצמו פי 6 בעשור הקרוב.
כיום ישראל נמצאת מאחור בכל הקשור לשימוש באנרגיות מתחדשות ביחס למדינות OECD אחרות, אך היא פועלת בנמרצות ליישר קו ומציבה יעדים שאפתניים לצמצום השימוש בדלקים מזהמים. לאחרונה ממשלת ישראל אישרה את עדכון יעדי האנרגיה המתחדשת ל-30% עד שנת 2030 - פי 6 מההספק המותקן היום. בכך ישראל מצטרפת למהפכת האנרגיה העולמית שתשנה את פני שוק האנרגיה בעולם ובישראל בעשורים הקרובים.

alt

נתוני מחקר

נתוני מחקר
צפי מקורות האנרגיה בעולם בשנת 2050
56%
סולארי ורוח
20%
הידרו, גרעין ומקורות מתחדשים נוספים
24%
דלקים מאובנים
alt

"נצטרך להקים מתקני אנרגיית שמש ואגירת חשמל בהיקף ששווה לכל תחנות הכוח וייצור החשמל הקיים בישראל היום".

יובל שטייניץ, שר האנרגיה (01/06/2020)

בכדי להצעיד את ישראל אל עבר יעדי האנרגיה המתחדשת, מדובר במערכות סולאריות בהיקף של כ-GW 16 שיוקמו על עתודות שטח, על גבי מאגרים, וגגות. בהשקעה כספית מוערכת של מעל 80 מיליארד שקלים.

בשונה מהקמת תחנות כוח קונבנציונליות שמחייב ייבוא הון, ציוד ועובדים מחו"ל, התוכנית של משרד האנרגיה תבוצע בעיקר על ידי השוק הפרטי. לשם כך נדרשת מעורבות של חברה בעלת רקורד מוכח, עם יכולת עמידה במכרזים ומסוגלות לממשם.

למשק אנרגיה ניסיון עשיר ומומחיות ביזום, מימון, תכנון, ביצוע, הקמה, תפעול ותחזוקה של פרויקטים פוטו-וולטאים בישראל.

אלו הופכים את משק אנרגיה לשחקנית מובילה שתצעיד את משק החשמל בישראל אל העתיד.

alt

יעדי משרד האנרגיה עד ל- 2030

30%
של אנרגיה מתחדשת
X6
מההספק המותקן כיום
16 GW
סך ייצור החשמל